Musikken skal passe til stemningen i butikken

I tøjbutikken Rude tilpasser de baggrundsmusikken efter stemning og tid på dagen. Spice Girls styrer showet lørdag eftermiddag, men bliver lagt til hvile under et jazztæppe mandag formiddag.

Det er mandag formiddag. Himlen er grå, vinden kold og regnen falder drypvist.

”Så giver det jo ikke mening at spille glad 90’er musik,” siger Kathinka Sonne Olsen.

Derfor er det stille og en anelse knitrende jazz, der lyder ud gennem højtalerne i tøjbutikken Rude, hvor 20-årige Kathinka Sonne Olsen er bestyrer. Men var man trådt ind i butikken to dage tidligere på en lørdag eftermiddag, havde oplevelsen været en anden. Så var der skruet op for den musik, som mange unge kvinder – majoriteten af deres ellers brede målgruppe – ville sætte på, mens de gør sig klar til en aften i byen.

”Så havde vi netop spillet noget som Spice Girls eller Destiny’s Child,” forklarer Kathinka Sonne Olsen og uddyber valget af netop de to kunstnere:

”Det handler samtidig om moden. 90’er-moden hitter lige nu, og så fuldender det oplevelsen at høre musik, der passer til det outfit, du prøver.”

Rude tilpasser sig tid og sted. Mode og segment. Det er deres koncept. Kollektionerne tilpasser sig gradvist på månedsbasis, men stemningen i butikken ændrer sig fra dag til dag, time til time. Kathinka Sonne Olsen ser fleksibiliteten, som en god ting, når kundegruppen både tæller teenagepiger, mødre på barsel og turister.

 

Det er ikke det samme uden musik

Kathinka Sonne Olsen understrege flere gange, hvor vigtig musikken er for tøjbutikken. Folk udvandrer, hvis den er helt væk, forklarer hun med panik i stemmen. Hun ser derfor betalingen til kunstnerne som en forudsætning for butikkens overlevelse på linje med elregningen.

”Der er nogle kunstnere, der har lavet et produkt, og hvis de ikke gjorde det, så tror jeg ikke, vi kunne fungere,” siger bestyreren.

En medarbejder bryder ind og påpeger, at der skal skiftes musik. Kathinka Sonne Olsen fisker iPaden frem fra en hylde og laver et par vanlige tryk. Den samme jazzlyd kan jo ikke fortsætte hele dagen.

Få adgang til 38 millioner musiknumre

Med en musiklicens får I adgang til over 38 millioner musiknumre fra hele verden - så kan I spille præcis den musik, jeres gæster og medarbejdere kan lide. 

Musikstrategi

Få vores musikstrategi tilsendt direkte til din mail. Læs mere og tilmeld dig her.

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.