Brug musikken til at forbedre arbejdsmiljøet

Musik har stor betydning for arbejdsmiljøet i forretninger. Det er konklusionen på en rapport fra forbundet for handelsansatte i Sverige. Rapporten bygger på en undersøgelse lavet blandt 2000 svenske butiksansatte om musikkens betydning for detailforretningerne. Få tre gode råd og brug musikken til at styrke motivationen, trivslen og kunderelationerne.

Undersøgelsen viser, at musikken har en helt afgørende betydning for arbejdsmiljøet butikkerne. Hvis den bruges rigtigt, kan musikken forbedre medarbejdernes motivation og trivsel, og ikke mindst kunderelationerne - det mener 80% af de butiksansatte, som har positive oplevelser med musikken på arbejdspladsen. Du kan derfor med fordel bruge musikken aktivt til at forbedre arbejdsmiljøet. 

Når musikken mangler, mangler man musikken

En tredjedel af medarbejderne fortæller, at der slet ikke bliver spillet musik i åbningstiden. 71% af dem ville ønske, at der blev spillet musik og siger blandt andet, at det ville gøre dem gladere, friskere og mere fokuserede. Manglen på musik opleves som ensomt og kedeligt, og når musikken er slukket føles baggrundsstøj fra fx maskiner og rulletrapper ekstra høj.


Musik øger arbejdsglæden, når medarbejderne forstår den og har indflydelse

En særlig pointe i undersøgelsen er, at de medarbejdere, som har fået information om musikkens rolle i virksomhedens brandingen opfatter musik langt mere positivt. Særligt medarbejdere, som er blevet involverede i udvælgelsen af musikken oplever, at den fremmer arbejdsmiljøet. Ifølge undersøgelsen kan det skyldes, at de ser musikkens rolle i et andet lys og føler øget deltagelse i den oplevelse, som det skaber hos kunden. 


Musik er ikke bare musik

Musik er dog ikke kun godt - den kan også have negative konsekvenser, hvis den ikke bruges ordentligt. Hele 24% siger ligefrem, at musikken kan være negativ. Det der kan ødelægge arbejdsmiljøet er blandt andet, hvis musikken er for ensformig, at musikken er for høj så den skaber stress eller at kvaliteten er for dårlig, fordi nogle vælger at bruge muzak i stedet for ”rigtig” musik – hvilket hurtigt bliver enerverende for medarbejderne at gå rundt i.


Tre gode råd til at fremme arbejdsmiljøet med musik

Vil du skabe et bedre arbejdsmiljø gennem musik? Her kommer tre gode råd fra svenskerne:

  1. Giv dine medarbejdere træning og information om den musik, der spilles. Hvorfor spiller I lige nøjagtig den musik? Hvordan underbygger den brandet og hvilke følelser skal den vække hos kunden? Medarbejdere, som modtager information om tankerne bag musikken, oplever den i langt højere grad som positiv for arbejdsmiljøet. 

  2. Involver medarbejderne i valget af musik. Medindflydelse styrker den positive oplevelse. Det betyder ikke, at de skal kunne skifte konstant efter deres egen smag, men de kan med fordel involveres i en dialog om retningen eller ønske konkrete sange inden for de rammer, som er defineret fra virksomhedens side. Se fx hvordan Nørrebro Bryghus bruger musik til at påvirke medarbejdernes humør.

  3. Gør musik til en del af det generelle arbejdsmiljøarbejde. Kortlæg hvilke medarbejdere, som ser musikken som positivt og negativt, og undersøg hvad ligger bag deres oplevelse. Skaber musikken stress, træthed eller skaber den motivation og trivsel? Er den for ensformig eller varierende, for høj eller lav, for hurtig eller for sløv? Lav på den baggrund en handlingsplan for musikken, som kan styrke medarbejdernes motivation, velvære og kunderelationerne.

    Se hele undersøgelsen her

Få mere ud af musikken

Læs flere artikler om hvordan andre forretninger bruger musik og få inspiration til hvordan du får mere ud af musikken. 

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.