Skal sangskriveren og komponisten også ha’ penge?

Vi har jo allerede betalt artisten? Det spørgsmål møder vi ofte fra koncertarrangører. Læs svaret her og find ud af, hvorfor du både skal betale artisten og Koda, når du arrangerer koncerter.

Musiker og komponist er ikke altid det samme

Når du betaler et honorar til artisten eller bandet, er det deres løn for at stå på scenen og spille musik. Men det er ikke altid de samme, som står på scenen, der også har skrevet musikken. Ofte bliver der spillet musik, som andre har skrevet, eller der har været flere forskellige sangskrivere, producere eller komponister med til at komponere musikken. Alle, som har været med til at skabe musikken, har ret til at få betaling, når deres musik bliver spillet offentligt – og det er den betaling, som Koda sørger for. Derfor skal du, ud over betalingen til artisten på scenen, også betale til Koda, som så sørger for, at betalingen går videre til dem, der har skabt musikken.

Koda gør det nemt for dig

En af fordelene ved at betalingen går igennem Koda er, at du kun skal betale ét sted - i praksis ville det nærmest være umuligt, hvis du selv skulle kontakte alle rettighedshavere og forhandle priser på værkerne inden musikken kunne spilles til koncerten. Ofte er der nemlig mange rettighedshavere på hvert enkelte musikværk. For eksempel har der været fire sangskriver med til at skrive Rasmus Seebach hittet ”Natteravn” og til Mø hittet ”When I Was Young” er der intet mindre end syv rettighedshavere, som du skulle bede om lov. Koda løser dette ved at lave én samlet aftale for alt musik og så fordele betalingen mellem rettighedshaverne. Koda er non-profit, så ud over administrationsomkostninger, går hele din betaling tilbage til komponisterne og sangskriverne.

Hvad koster det at arrangere koncert?  

Beløbet til artisten på scenen forhandles direkte mellem arrangør og artist, eller den booker der repræsenterer artisten. Beløbet til Koda afhænger af billetprisen og antallet af publikummer til koncerten. Du kan udregne prisen og lave din aftale her.

Få mere ud af musikken

Læs flere artikler om hvordan andre forretninger bruger musik og få inspiration til hvordan du får mere ud af musikken. 

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.