Sådan får hotellerne mere ud af musikken

Selvom næsten alle hoteller og overnatningsvirksomheder benytter musik, er der stadig et stort potentiale for at få mere ud af musikken. På Hotel SP34 bruger de musikken aktivt som en del af deres brand og det har givet gode resultater.

Når klokken bliver 16, er det tid til en anden stemning i Hotel SP34’s bar og lounge. Når klokken bliver 16, har personalet på hotellet i København derfor en simpel, men essentiel opgave. Når klokken bliver 16, skal de skrue op for musikken.

Karim Nielsen, administrerende direktør i Brøchner Hotels, som ejer SP34, indledte for to år siden et samarbejde med Auditive Network om at lave et lydsystem til hver af Brøchner Hotels fire hoteller.

”For os er musikken en enormt vigtig del af vores identitet. Derfor har vi investeret stort i musikken, men samtidig også haft stor effekt af det,” siger hoteldirektøren.

Musik er en vigtig del af brandet

Udviklingsdirektør og partner i Auditive Network, Karsten Costa, forklarer, at musik på hoteller spiller en særlig rolle. Hvor musik eksempelvis kan øge salget i butikker, så er det essentielt, at det ikke mangler på et hotel. Musik får gæsterne til at sætte sig i baren, det får gæsterne til at vende tilbage, fordi de associerer hotellet med mere end blot et overnatningssted. Gæsterne forventer – bevidst eller underbevidst - en særlig stemning.

”Hvis du hiver den her stemning ud, fjerner du et af de parametre, der er vigtige for kunderne på et hotel, ” siger han.

Karsten Costa vurderer, at musikken udgør 10-15 procent af et hotels brand, og derfor kan det være fatalt, hvis de vælger at droppe den helt. Han understreger i næste vending, at et simpelt lydsystem ikke behøver at koste en bondegård. De findes i mange prisklasser, og de varsomme kan forsøge sig med en gratis test. Derfor undrer det hoteldirektør Karim Nielsen, at nogle hoteller negligerer brugen af musik helt.

”Som fagmand kan jeg ikke forstå, hvorfor alle ikke har en fed musikprofil. Det forstår jeg simpelthen ikke, ” siger han og uddyber: ”Jeg mener ikke, at man kan drive et hotel i dag, uden at du har fed musik kørende i højtalerne.”

 

Fakta om ny undersøgelse:

En ny undersøgelse foretaget af HORESTA i samarbejde med Koda viser, at 9 ud af 10 overnatningsvirksomheder benytter sig af musik. Det er dog kun cirka halvdelen, der bruger den i receptionsområdet.

Få mere ud af musikken

Læs flere artikler om hvordan andre forretninger bruger musik og få inspiration til hvordan du får mere ud af musikken. 

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.