Musik kan øge salget med 9,1%
Omfattende studie af musikkens kommercielle effekt
Med en analyse af 1,8 millioner køb i 16 restauranter er studiet et af de mest omfattende, der er lavet omkring den kommercielle effekt af baggrundsmusik. Salget i restauranterne blev undersøgt og analyseret gennem 20 uger under påvirkning af forskellige typer musik. Analysen viste en tydelig forøgelse i salget, når der blev spillet musik, der var udvalgt til at passe til brandet, i forhold til tilfældig musik.
Særligt tydelig var effekten på salget af desserter, der steg med intet mindre end 15,6%. Derfor konkluderer rapporten, at brandtilpasset musik gør restaurantgæsterne mere tilbøjelige til at købe ekstra produkter.
Hvad er brandtilpasset musik?
Ifølge rapporten er brandtilpasset musik, musik der matcher virksomhedens personlighed - det er musik, der ’føles’ ligesom brandet. Ligesom interiør og lys kan vække bestemte følelser, kan musik have en afgørende betydning for, hvordan brandet opfattes. Hvis lyden er unik og understøtter brandets værdier, kan den hjælpe til at opbygge stærke og vedvarende kunderelationer.
Undersøgelsen understreger, hvor stor en betydning musikken har for restaurantgæsters oplevelse og viser, at valget af musik har en direkte indvirkning på salget. Som rapporten konkluderer:
“A great soundtrack can enhance a restaurant experience, make guests stay longer and spend more.”
Læs hvordan de bruger brandtilpasset musik i Restaurant Gorilla
Få mere ud af musikken
Lav din egen musikstrategi gennem 5 trin og få fuldt udbytte af din investering i musikken.