Livemusik lægger lyd til journalistikken

Det digitale magasin Zetland, som er kendt for deres dybdegående journalistik, udkommer også i et livemagasin, hvor musikken spiller en stor rolle. I Zetland Live bruger de livemusik til at formidle journalistiske historier på scenen, som normalt hører til i de skrevne medier.

Hvordan kan livemusik være med til at formidle journalistiske historier, så publikum både føler sig underholdt og samtidig får en masse ny viden? Det har vi spurgt Karin Elisabeth Gottlieb, chef for Zetlands liveredaktion om og samtidig bedt hende forklare, hvad Zetland Live er:

”Zetland Live er et journalistisk sceneshow, det er journalistik tilsat lyd, tilsat alle former for virkemidler, billeder, rekvisitter og på sin vis en fusion af et sceneshow. Et magasin, men i stedet for at udkomme på papir, udkommer vi på scener rundt omkring” fortæller Karin og fortsætter:

”De fleste historier er fortalt af journalister og deres kilder, som går på scenen og fortæller noget fra virkelighedens verden. For at understøtte journalisterne på scenen tilføjer vi alle mulige former for virkemidler, og musikken spiller en stor rolle i det. Vi har et liveband med på scenen, som både spiller deres egne sange og egne fortællinger, men de lægger også lyd til journalisternes fortællinger, og stemmer publikum til op til oplevelsen” fortæller Karin, som kom i kontakt med Koda for at lave en aftale for brug af livemusik.


Livemusikken gør oplevelsen autentisk

Musikken er det første, publikum møder til Zetland Live, og det er afgørende for den stemningen, og det indtryk publikum får af stedet. For Karin Elisabeth Gottlieb er musikken en nødvendig del af at varme sit publikum op til den rette stemning:

”Jo mere live vi kan være på scenen, jo mere knitrende, jo mere autentisk bliver det. Med livebands får vi en autentisitet med på scenen, som er fuldstændig afgørende. Og det ville vi ikke havde fået, hvis vi havde valgt noget optaget og båndet musik. Vi får så meget mere ved at vælge livemusik, det tilføjer produktionen en magi.” fortæller Karin.


Fællessang aktiverer publikum

Til Zetland Live er musikken ikke kun fra bandet på scenen. Showet sluttes altid af med fællessang, et bevidst valg fra Zetlands side, som også synger fællessang på kontoret hver dag.

”Vi synger altid fællessang til Zetland Live. Fællessangen er vigtig, fordi den aktiverer hele salen og understøtter det, vi gerne vil, nemlig at understrege det midlertidige fællesskab, vi har sammen, når vi sidder der og invitere publikum i salen til at være med. Fællessangen udtrykker også, at det her handler ikke kun om os, det handler også om jer, fordi alle er med, der bliver hele salen pludselig lige vigtig,” fortæller Karin.

  • Zetlands seneste forstilling i maj måned blev vist på Nørrebro teater, hvor det danske band Kantika var med på scenen. 
  • Læs mere om Zetland Live på www.zetland.dk

Få mere ud af musikken

Læs flere artikler om hvordan andre forretninger bruger musik og få inspiration til hvordan du får mere ud af musikken. 

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.