Foto af Siine Fiig

Fakta investerer i musikken og giver bedre stemning til kunder og medarbejdere

I supermarkedskæden Fakta oplever de positive forandringer ved at bruge musik. De ved også, at det ikke er ligegyldigt, hvilken musik, der kommer ud af højttalerne.

 

Bedre stemning for kunder og medarbejdere

Da Fakta for fem år siden satte sig for at opdatere butikkernes image opstod ideen om at bruge musik. ”Vi ville gerne skabe en anderledes stemning og se, hvad det kan gøre i forhold til vores konkurrenter,” fortæller Martin Jakobsen, som er projektchef hos Coop og har arbejdet for at få baggrundsmusik i Faktas butikker.

”Når man kom i butikkerne i ydertimerne var Fakta-butikkerne meget stille, og det ville vi gerne lave om på. Vi ville skabe en stemning for kunder og medarbejdere. Og også se, hvordan vi kunne understøtte medarbejderne til at få det bedre. Der blev musik svaret,” fortæller Martin Jakobsen. Herefter startede Fakta en musiklicens hos Koda, og med den kunne de spille alverdens kendt musik fra både danske og udenlandske kunstnere.

Fakta tændte med stor succes for musikken i udvalgte butikker. Efter en måling på kundetilfredsheden og hos medarbejderne var resultaterne synlige. I butikkerne med musik, var medarbejderne utrolig glade, og der var stigning i kundetilfredsheden.

 

Musikken blev sparet væk

Selvom musikken var en succes i Faktas butikker var det også en stor udgift på budgettet. I en gennemgang af budgettet blev det musikken, der skulle spares væk. Selvom medarbejderne og kunderne var glade for den musik der blev spillet fra Kodas repertoire, fandt Martin Jakobsen et billigere alternativ.

”Jeg undersøgte markedet for musik og fandt en billigere løsning, som også betød et andet musikrepertoire end tidligere, end det vi havde hos Koda,” fortæller Martin Jakobsen.

Efter to dage med musik fra et alternativt repertoire kom beskederne væltende ind til Marin Jakobsen fra medarbejderne. De genkendte ikke den musik, der blev spillet, og de var skuffede. Størstedelen af medarbejderne er under 25 år, er vant til at høre genkendelig musik og følger med i hvilken musik de store kendte navne udgiver.

 

Musikken på budgettet igen

Som følge af de mange utilfredse tilbagemeldinger valgte Fakta at gå tilbage til Kodas repertoire og lægge musik-posten på budgettet. ”Udgiften kan mærkes og ses på regnskabet. Argumentet for at lægge musik i budgettet er, at det giver noget godt til medarbejderne. Glade medarbejdere giver glade kunder, og det giver penge i kassen,” fortæller Martin Jakobsen, og påpeger at det er tydeligt at mærke, at også kunderne er mindre sure, når de har mulighed for, at lytte til god genkendelig musik i butikken.

 

Tre gode råd fra Fakta

Martin Jakobsen giver tre gode råd til dig, der bruger musik i forretningen eller overvejer at tænde for musikken:

  1. Gør det! Musikken har gjort det rigtige for Fakta. Det skaber en stemning, som er uundværlig.
  2. Musikken skal passe til kunderne og til det, som kunderne skal. Hvis de skal kunne tale med personalet, skal musikken ikke overdøve. Vær derfor også opmærksom på lydniveauet.
  3. Musikken kan gøre en stor forskel for medarbejderne. Glade medarbejdere giver glade kunder og det giver penge i kassen.

 

Få mere ud af musikken 

Kodas musikstrategi er en trin-for-trin guide til dig, der vil have endnu mere ud af musikken.

Hent den her. 

Få adgang til 38 millioner musiknumre

Med en musiklicens får I adgang til over 38 millioner musiknumre fra hele verden - så kan I spille præcis den musik, jeres gæster og medarbejdere kan lide. 

Musikstrategi

Få vores musikstrategi tilsendt direkte til din mail. Læs mere og tilmeld dig her.

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.