Blød popmusik tiltrækker kunder

Som et led i en større forandring fik Greve Midtby Center sidste år installeret et lydanlæg, der spiller musik i høj kvalitet. Musikken kan høres over alt i centret, og den har været medvirkende til en øget kundestrøm på 14 %.

70 højtalere lægger lyd til shoppingturen i Greve Midtby Center. Uanset hvor du bevæger dig, uanset hvilket hjørne du drejer om, så møder du den samme sang, og det er som regel en popsang, du kan nynne med på. Det er målet, at musikken skal give noget ekstra til oplevelsen i bycentret, fortæller centerets bestyrelsesformand, Martin Hvolbøll.

Han ser folk, der synger med, bliver hængende i centret og ikke blot går fra ærinde til ærinde. Han bliver stoppet af kunder, der roser stemningen, så musikken viser tydeligt positive resultater.

For et år siden installerede in-store-musikleverandøren Beat et lydsystem i Greve Midtby Center, der serverer den samme musik i hele centret, med blød popmusik, der matcher kundernes smag. Martin Hvolbøll er ikke i tvivl om, at det har været en succes. Ud over de positive kunder og den gode stemning i centret, har de også tal på musikkens effekt. For man kan faktisk måle et afkast af lydinvesteringen.

”Vi tæller vores kunder, når de går ind og ud, og der går 14 % flere personer gennem Greve Midtby Center i år end i samme periode sidste år hvor vi ikke brugte musik” siger Martin Hvolbøll stolt med henvisning til det tal, der blev målt ved udgangen af oktober.

 

Genkendelighed i musikken

Da Martin Hvolbøll tiltrådte som bestyrelsesformand i marts 2015, havde han et mål om at forny det snart 40 år gamle center, der på trods af tilfredse kunder havde ligget i dvale på udviklingsfronten. Bestyrelsen var enige, og et større projekt med en udvidet lysopsætning og nymalede vægge blev søsat. Der skulle laves oaser med planter og nye møbler, hvor folk kan spise en sandwich og tage et afbræk fra indkøbet, og høre musik.

For Martin Hvolbøll, som også driver Kop & Kande i Greve Midtby Center, er det vigtigt, at kunderne kan høre og genkende den musik, der bliver afspillet. Det var derfor et centralt ønske, da Beat skulle installere musiktjenesten i Greve Midtby Centeret. Ønsket blev modtaget med den største selvfølgelighed af Carsten Eriksson, der er direktør i Beat.

”For os giver det ikke mening at spille musik på et lydanlæg, der ikke egner sig til musikafspilning,” siger Carsten Eriksson.

Carsten Eriksson oplever stor tilfredshed med deres produkt, og det bekræfter Martin Hvolbøll. Han var fra starten klar over, at lydanlægget med dertilhørende musikstyring var en omfattende investering. I dag ser han, at det var investeringen værd, så musikken skaber værdi for deres forretning.  

 

Carsten Erikssons tre råd til at få mere ud af musikken:

  • Musik skal spilles på et lydanlæg i god kvalitet, ellers får indholdet ikke den samme effekt.
  • Det er vigtigt at få lavet den rigtige musikprofil, da den kan forstærke butikkens DNA.
  • Undersøgelser viser, at musik er sansepåvirkeligt. Musikken kan derfor eksempelvis fastholde kunder ved at skabe en rolig stemning.

 

 

Få mere ud af musikken

Læs flere artikler om hvordan andre forretninger bruger musik og få inspiration til hvordan du får mere ud af musikken. 

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.