6 nyttige tips til årets julemusik

For de fleste forretninger er julen uden sammenligning den vigtigste sæson på året. Mange detailbutikker laver størstedelen af årsomsætningen i den periode og derfor er det ekstremt vigtigt, at alting spiller – også musikken. Og netop julemusik har ekstra stor betydning i denne periode. Vi har snakket med Søren Klausen, CEO i My Instore Radio, der laver musikløsninger til virksomheder. Han giver her en række råd til julemusikken.

1. Start på det rigtige tidspunkt

"Nogle butikker begynder at pynte op til jul allerede midt i oktober. Det kan man som kunde godt acceptere – så kan man gå rundt og smile lidt af, at det nu allerede er jul. Men hvis man samtidig spiller julemusik så tidligt, vil det formentligt give bagslag – det bliver simpelthen alt for meget. Det hænger sammen med, at musikken i virkeligheden påvirker os så meget stærkere, end det vi ser i butikken."

2. Brug Black Friday som startskud

"I dag er Black Friday blevet julemusikkens startskud for rigtig mange. Det er ikke nødvendigvis det rigtige for alle, men mange ser det som den første juledag og sætter gang i julemusikken der. Andre bruger dagen som en festdag, hvor man skruer op for tempoet på musikken og får en masse mennesker igennem, og så starter julemusikken dagen efter. Men det er helt klart, at Black Friday er blevet en naturlig skæringsdag, der markerer starten på julemusikken i forretningerne."

3. Skab god stemning og få gang i følelserne

"Julemusikken er et vigtigt redskab for at skabe stemning og vække gode minder og følelser i os. Det betyder så enormt meget ude i butikkerne, at skabe den rigtige stemning. Det er nemlig ikke uvæsentligt om kunderne kommer i julestemning, når de står og skal vælge julegaver. Det kan gøre, at der falder en ekstra gave i kurven, eller man får lyst til at opgradere og købe noget i lidt bedre kvalitet til den, man holder af."

4. Skru langsomt op for procentdelen af julemusik

"Der er en fin balance imellem, hvornår julemusikken påvirker os positivt, og hvornår den bliver for meget – derfor anbefaler vi, at man ikke går all in fra starten af, men at man frem mod jul, af flere omgange, langsomt skruer op for procentdelen af julemusik i playlisten.

Nostalgien og traditionerne i julen betyder, at der er rigtig mange gentagelser – det er Last Christmas igen og igen – og det er begrænset hvor mange populære julesange, der rent faktisk findes. Man når ret hurtigt ind til, at listen af julesange i de enkelte genrer ikke er ret lang. Så hvis man skal undgå at genere folk med musikken, må man sørge for, at have det helt rigtige mix, der får det til at gå op i en højere enhed for både kunder og personale. Derfor justerer vi langsomt julemusikken op i løbet af december hos vores kunder."

5. Undgå at personalet får julestress

"Man kan påvirke kunderne positivt med musikken, men det er mindst lige så vigtigt at påvirke personalet positivt. Hvis man kun tænker på kundens oplevelse, og hvor længe kunden opholder sig i forretningen, har man i bund og grund kun brug for 3-5 sange, som man kan spille i hele december. Men stakkels personale – og stakkels kunder, der skal betjenes af en person, der har hørt den samme sang så mange gange i december. Vi skulle gerne opnå at også personalet kommer i julehumør i stedet for at blive julestressede. Fordi glæde hos personalet sælger flere varer."

6. Musikken er ligeså vigtig resten af året

"Det kan godt være at julemåneden er rigtig vigtig for forretningerne, men musikken resten af året kan jo det samme. Det er bare meget tydeligt for forretningerne i december måned, hvad julemusikken gør. Men resten af året, kan man bruge de samme værktøjer og opnå de samme resultater med musikken."

Fakta

My Instore Radio laver in-store musikløsninger til virksomheder. De hjælper deres kunder med at udarbejde skræddersyede musikprofiler og administrere og skemalægge playlister gennem deres centralt styrede in-store streamingsystem. Husk at du stadig skal have en musiklicens hos Koda, selvom du abonnerer på en musiktjeneste som My Instore Radio.

Læs mere om My Instore Radio

 

Vil du have mere ud af musikken? 
Hent din egen musikstrategi lige nu og få hjælp gennem 5 trin til hvilken musik du skal spille i din forretning. Hent den her. 

Få adgang til 38 millioner musiknumre

Med en musiklicens får I adgang til over 38 millioner musiknumre fra hele verden - så kan I spille præcis den musik, jeres gæster og medarbejdere kan lide. 

Musikstrategi

Få vores musikstrategi tilsendt direkte til din mail. Læs mere og tilmeld dig her.

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.