Musik er den ultimative dekoration

Musikken er et vigtigt element, når Carl’s Barber Shop skal give deres kunder stemningen af at træde ind i en barbersalon fra 50’erne.

Carl’s Barber Shop er en særlig frisør- og barbersalon. Med en særlig indretning. Alt lige fra billederne på væggene, de gamle tegneserier på bordet og til de ansattes tøjstil vidner om, at det er en salon for mænd, der vil trimmes og studses som var det i 50’erne.


Og så er der lyden/musikken. Den må man bestemt ikke glemme. Ejer af salonen, 45-årige Jan Lauritsen, har betalt et lydfirma for at sætte det helt rigtige udstyr op, de helt rigtige steder, på det helt rigtige niveau. Og den investering er der ikke en snert af fortrydelse i. Musikken er en vigtig del af salonens identitet og oplevelse, og derfor kunne det ikke være anderledes, som Jan Lauritsen udtrykker det.

”Musik er jo et eller andet sted den ultimative dekoration,” siger han.


Den røde musiktråd

”SIMON! Hvad er det for noget musik, vi spiller hernede? Det er dig, der er musikekspert.”

Jan Lauritsen ejer godt nok salonen, placeret midt på Østerbro, men han tør ikke sige helt præcist, hvad der stryger ud af højtalerne. Han kalder i stedet efter barber og frisør Simon Sommer, som er musikansvarlig. Han er 27 år på papiret, men ifølge Jan Lauritsen er det nærmere 45 af sind, hvilket giver mening, da Simon Sommer tilføjer, at alt musikken i salonen er fra før tresserne – det er den røde tråd i lyden.


Selvom Jan Lauritsen ikke kender titlerne på alle spillelistens numre, er han meget bevidst om, hvilken stemning musikken skal skabe. Jazz, country og gammel rock’n’roll er de primære genrer, der passer til den stemning, Jan Lauritsen forsøger at skabe.


God musik koster

Mange professionelle musikere er blandt stamkunderne hos Carl’s Barber Shop, og som Jan Lauritsen forklarer det, har de givet ham et indblik i, hvor svært det er at leve af musik.

”Hvis der ikke er respekt for, hvordan man bruger musik, så bliver der ikke ret meget god musik i fremtiden,” siger han.

Jan Lauritsen betaler selv til kunstnerne gennem sin licens hos Koda. Som selvstændig forretningsdrivende har han mange udgifter, og netop betalingen til Koda ser han som en investering han også får noget ud af.

Få adgang til 38 millioner musiknumre

Med en musiklicens får I adgang til over 38 millioner musiknumre fra hele verden - så kan I spille præcis den musik, jeres gæster og medarbejdere kan lide. 

Musikstrategi

Få vores musikstrategi tilsendt direkte til din mail. Læs mere og tilmeld dig her.

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.