Film/TV-produktioner

Når producenter bruger musik i film- og tv-produktioner, skal rettighederne til musikken altid cleares og rapporteres. Det skal den, fordi musikkens skabere har ret til at blive kompenseret for den værdi, musikken skaber i produktionen. Der er forskellige regler for clearing og rapportering afhængig af musikkens rolle.

Vi håber, I kan finde svar på jeres spørgsmål forneden, hvor vi har samlet de typiske spørgsmål til clearing af musik til Film og TV. Hvis ikke, så er I altid velkomne til at kontakte os. 

1. Hvordan skal vi forholde os, når vi bruger musik i TV eller film?

Når I bruger musik i jeres film- eller TV-produktion, skal I huske at cleare musikken. Det gør I ved enten kontakte NCB (ejet af Koda) eller rettighedshaverne for at få en musiklicens. Hvem I skal kontakte, afhænger af, hvilken produktion, I laver og hvilken type musik, I bruger. Se mere her:

Typer af produktioner og musik
Overordnet findes der 3 typer af musik:

  • Bestillingsmusik/specialkomponeret musik: Musik, som er lavet specielt til jeres produktion af en komponist skal cleares igennem NCB eller frikøbes igennem en aftale med komponisten.

  • Katalogmusik/produktionsmusik: De fleste broadcastere og produktionsselskaber har egne aftaler med katalogforlag. Det betyder, at I ikke selv skal cleare noget ekstra, hvis I vil bruge katalogmusik.

  • Eksisterende/kommerciel musik: Disse skal cleares med enten NCB eller direkte med rettigshaverne, afhængig af hvilken type produktion, I arbejder med. Se modellen nedenfor.

I modellen kan I tjekke, om I skal kontakte NCB eller rettighedshaverne for at betale synkroniseringsvederlaget og derved cleare musikken.

Hvis I er i tvivl, så kan I kontakte NCB på [email protected] eller telefon (+45) 33 36 87 00 eller kontakte Koda på [email protected].

2. Hvor skal vi cleare musikken til en film- eller TV-produktion?

Når I skal cleare musik til en film- eller tv-produktion, skal I have to typer af rettigheder på plads: masterrettighederne og ophavsrettighederne. Når I har betalt for musiklicens til brug af begge typer rettigheder, kan I bruge musikken i jeres produktion. 

Masterrettighederne
Masterrettighederne er retten til at bruge en specifik indspilning af en sang, og de ejes ofte af et pladeselskab (label) eller artisten selv. Kontakt dem direkte for at få en musiklicens. Hvis I er i tvivl om, hvem I skal kontakte, kan NCB hjælpe med at formidle kontakten.

Hvis I producerer TV, bør I afklare med broadcaster, om masterrettighederne er dækket af deres aftale med IFPI. Hvis musikken ikke er dækket af en sådan aftale, skal I forhandle prisen med rettighedshaveren.

Hvis I laver jeres egen indspilning af en sang (f.eks. hvis en skuespiller synger sangen el.), skal I ikke kontakte nogen, da I har lavet jeres egen indspilning og dermed ejer masterrettighederne selv.

Ophavsrettighederne
Ophavsrettighederne er komponisternes og tekstforfatternes rettigheder. Afhængig af, hvilken produktion, I laver, skal I enten kontakte NCB eller rettighedshaverne direkte for at få en musiklicens. Rettighedshaverne vil i dette tilfælde være et musikforlag (publisher) eller komponisten selv.

NCB har faste takster, mens prisen forhandles frit med rettighedshaverne. Find NCB’s prisudregner her: NCB Calculator

3. Er der NCB vederlag på bestillingsmusik?

Ja. I kan læse mere på NCBs hjemmeside.

4. Skal vi rapportere musikken, hvis vi laver film eller et TV-program på lokationer med musik i baggrunden - fx i en taxa eller på et diskotek? Og skal vi betale for det?

Ja. I skal rapportere efter bedste evne, og I skal have en musiklicens hos NCB eller rettighedshaverne.

5. Skal vi betale NCB licens, hvis en medvirkende i en film eller et TV-program spiller eller synger en kendt sang uden melodi?

Ja. Her skal I stadig cleare ophavsrettighederne hos enten NCB eller rettighedshaveren. Masterrettighederne ejer I dog selv, da I har lavet jeres egen indspilning af sangen.

6. Er der forskellige regler hos forskellige broadcastere?

Uanset broadcaster, er der i udgangspunktet samme Koda, Gramex og NCB regler. Rapporteringen kan dog variere, så derfor anbefaler vi, at I læser den enkelte broadcasters produktionshåndbog for eventuelle afvigelser.

7. Vi laver film og TV-programmer udelukkende til streaming - gælder de samme regler som på TV?

Ja. I skal rapportere på samme måde, som hvis programmet var til TV.

8. Vi skal klippe en trailer - tæller det som en reklame, eller kan vi bruge hvilken som helst musik til det?

Hvis I ønsker at bruge kommercielt udgivet musik, skal I kontakte rettighedshaverne (både forlag og pladeselskab) direkte - NCB kan hjælpe med at formidle kontakten. Husk at rapportere musikken i traileren på samme måde, som I rapporterer et TV-program. Trailers er inkluderet i DRs aftale med NCB.

9. Må vi lægge trailers og andre klip på sociale medier?

Ja, hvis jeres musiklicens dækker alle platforme.

Hvis I vil bruge kommercielt udgivet musik, skal I være sikre på, at musikken er clearet til brug på sociale medier og ikke kun i selve programmet. Det fremgår af jeres kontrakt med rettigshaverne.

Katalogmusik er typisk frikøbt til alle platforme. Hvis I er i tvivl, så tjek med katalogmusik-udbyderen.

10. Hvordan finder vi ud af, hvilket pladeselskab eller forlag et kommercielt nummer har?

Ofte kan I finde informationen på fx Spotify under song credits.

Alternativt kan I også skrive til NCB og hør, om de har oplysningerne. NCB kan kontaktes på [email protected] eller telefon (+45) 33 36 87 00.

Alternativt kan I tjekke her:

11. Hvordan rapporterer vi musik, og hvad skal vi rapportere?

I skal rapportere al musikforbrug I jeres produktioner til både Koda og NCB - også selvom I ikke bruger kommerciel- eller specialkomponeret musik. Det er vigtigt, fordi jeres musikrapporter bliver brugt til at sikre, at rettighedshaverne får udbetalt de korrekte royalties. Der er forskellige takster (også i udlandet, og individuelt fra land til land) afhængig af, om det er baggrundsmusik, tema musik osv.

I skal rapportere musikken ved at udfylde et cue sheet (musikrapport) med oplysninger omkring jeres produktion og musikbrugen. Rapporten skal altid indeholde:

  • Hovedoplysninger om produktionen.
  • Musikbrug, komponist/sangskriver og musikkens varighed.

Musikrapporten/cue sheetet sender I til [email protected] og [email protected].

Ved kommercielle sange, som er brugt gentagende gange, kan I lægge varigheden sammen og rapportere sangen én gang. Ved specialkomponeret underlægningsmusik kan I ligeledes lægge varigheden sammen og registrere musikken som ét værk med filmens titel.

Notér gerne, om musikken er brugt som baggrundsmusik, jingle/kending, live eller logo. Der er forskellige rapporteringsformater afhængig af broadcaster, men vi har en skabelon, som I og alle broadcastere kan bruge:

Live-produktioner?
I skal rapportere live eller live-on-tape produktioner på samme måde som øvrige TV-programmer. Hvis I bruger kommerciel musik, skal I også rapportere produktionen til NCB.

Se, hvordan I udfylder cue sheet i denne video:

Spørgsmål?

Hvis ikke I finder svar på jeres spørgsmål, kan I altid kontakte: