Spørgsmål og svar: Brug af musik under coronakrisen

I Koda arbejder vi for, at musikere, komponister og sangskrivere får betaling for deres arbejde, men vi har også fuld forståelse for den svære økonomiske situation, som mange står i lige nu grundet coronakrisen. Mange forretninger har ikke haft mulighed for at holde åben den seneste tid og flere arrangører må desværre aflyse koncerter, events og arrangementer med musik.

Herunder finder du svar på de typiske spørgsmål og svar til dig, der har en musiklicens hos Koda:

  • Min forretning er lukket pga. coronakrisen, men jeg har allerede betalt for at bruge musik - kan jeg få penge tilbage for den lukkede periode?

    I Koda har vi fuld forståelse for den svære situation, som mange forretningsejere, grundet coronakrisen, står i nu. Vi vil derfor gerne tilbagebetale for den periode, hvor din forretning er lukket. Skriv en mail til kunde@koda.dk med dit kundenr. og dit kontonummer, så tilbagebetaler vi dit tilgodehavende for den periode det er muligt ud fra Kodas vilkår.

     

  • Jeg har en musiklicens, hvor jeg betaler forud for koncerter og arrangementer, som er aflyst pga. coronakrisen. Kan jeg stoppe min betaling?

    Du vil ikke modtage din ellers planlagte faktura. Arrangører og spillesteder, som har en musiklicens vil blive kontaktet, når der igen er mulighed for at afholde koncerter og events.

 

Streaming og online koncerter i krisetiden

Midt i en krisetid, hvor vi skal holde afstand fra hinanden, så er det tydeligt, at musikken skaber glæde og samler os hver for sig. Det kan vi se med de mange initiativer så som streaming af koncerter, digitale gudstjenester, fitness- og dansetimer online,  som er tilgængelige på diverse hjemmesider og sociale medier. 

Herunder får du svar på de typiske spørgsmål til Koda om brug af musik i denne tid, hvor de musikalske oplevelser sker online:

  • Skal jeg have en musiklicens hvis jeg vil streame koncerter?

    Frem til den 30. juni 2021 er prisen for streaming af koncerter reduceret. klik her

    Streaming af koncerter, som er gratis for forbrugerne, og som samtidig er uden honorar til musikere, uden reklamer, uden sponsorater og uden brugerbidrag, kræver i denne periode ikke en betaling til Koda

    Dog skal du have en tilladelse, som du kan få ved at skrive til medie@koda.dk

  • Skal jeg have en musiklicens hvis jeg vil streame babysalmesang, kirkekoncerter, musikgudstjenester og fællessangsarrangementer?


    Streaming og streaming on demand af koncerter, musikgudstjenester, fællessang og lignende, som er gratis for forbrugerne, og som samtidig er uden reklamer, uden sponsorater og uden nogen former for økonomisk brugerbidrag, er frem til den 30. juni 2021 gratis. Dog kræver det en såkaldt vederlagsfri tilladelse, og den får man ved at skrive til medie@koda.dk.


  • Hvad er forskellen på en live-transmission og en video, der ligger fast eller i en afgrænset periode på hjemmeside eller Facebook?

    Livestreaming kan finde sted uden synkroniseringslicens med Nordisk Copyright Bureau (NCB).

    Hvis optagelsen bliver liggende på ens hjemmeside eller andre platforme, skal man som udgangspunkt have en aftale om eksemplarfremstilling, herunder synkronisering, med NCB. Denne aftale kan laves med NCB, så længe der kun benyttes sange fra det pågældende trossamfunds salmebog. Benyttes der andre sange, kræver det en aftale direkte med de enkelte rettighedshavere, fordi brug i religiøs sammenhæng kan være i strid med reglerne om droit moral i ophavsretslovens § 3.

    Du kan kontakte NCB på mail av.dk@ncb.dk eller tlf. 33 30 64 12. Læs mere om NCB på www.ncb.dk.

  • Træning og fitness online - skal jeg have en musiklicens, hvis jeg sender træning, fitness eller dansetimer online?

Frem til den 30. juni 2021 er prisen for streaming af fitness- og dansetimer reduceret.
klik her.

For online streaming af fitness- og dansetimer som er gratis for forbrugerne, og som samtidig er uden reklamer, uden sponsorater og uden brugerbidrag, kræver i denne periode ikke en betaling til KodaDog skal du have en tilladelse, som du kan få ved at skrive til medie@koda.dk




 

Se flere spørgsmål og svar

Klik her for at se flere spørgsmål og svar om Koda og brug af musik. 

Streaming i krisetider

Frem til 30. juni 2021 er prisen for streaming af koncerter reduceret. Klik her og læs mere. 

Kontakt kundeservice

Vi er klar til at hjælpe dig i Kodas kundeservice mandag til torsdag kl. 9.00 - 16.00 og fredag kl. 9.00 - kl. 15.00.

Tlf.: 33 30 63 80

E-mail: kunde@koda.dk