Spørgsmål og svar: Brug af musik under coronakrisen

I Koda arbejder vi for, at musikere, komponister og sangskrivere får betaling for deres arbejde, men vi har også fuld forståelse for den svære økonomiske situation, som mange står i lige nu grundet coronakrisen. Mange forretninger har ikke haft mulighed for at holde åben den seneste tid og flere arrangører må desværre aflyse koncerter, events og arrangementer med musik.

Herunder finder du svar på de typiske spørgsmål og svar til dig, der har en musikaftale med Koda:

  • Min forretning er lukket pga. coronakrisen, men jeg har allerede betalt for at bruge musik - kan jeg få penge tilbage for den lukkede periode?

    I Koda har vi fuld forståelse for den svære situation, som mange forretningsejere, grundet coronakrisen, står i nu. Vi vil derfor gerne tilbagebetale for den periode, hvor din forretning er lukket. Skriv en mail til kunde@koda.dk med dit kundenr. og dit kontonummer, så tilbagebetaler vi dit tilgodehavende for den periode det er muligt ud fra Kodas vilkår.

     

  • Jeg har en musikaftale, hvor jeg betaler forud for koncerter og arrangementer, som er aflyst pga. coronakrisen. Kan jeg stoppe min betaling?

    Du vil ikke modtage din ellers planlagte faktura. Arrangører og spillesteder, som har en musikaftale vil blive kontaktet, når der igen er mulighed for at afholde koncerter og events.

 

Livestreaming og online koncerter i krisetiden

Midt i en krisetid, hvor vi skal holde afstand fra hinanden, så er det tydeligt, at musikken skaber glæde og samler os hver for sig. Det kan vi se med de mange initiativer så som livestreaming af koncerter, digitale gudstjenester, fitness- og dansetimer online,  som er tilgængelige på diverse hjemmesider og sociale medier. 

Herunder får du svar på de typiske spørgsmål til Koda om brug af musik i denne tid, hvor de musikalske oplevelser sker online:

  • Skal jeg have en musikaftale hvis jeg vil livestreame koncerter på min hjemmeside?

    Frem til den 1. august 2020 er prisen for livestreaming af koncerter reduceret.

    Livestreaming af koncerter, som er gratis for forbrugerne, og som samtidig er uden reklamer, uden sponsorater og uden brugerbidrag, kræver i denne periode ikke en betaling til Koda
    Dog skal du have en tilladelse, som du kan få ved at skrive til kunde@koda.dk.

    Prisen for livestreaming af koncerter uanset platform, hvor brugeren betaler for at streame, eller som er sponsorfinansieret, finansieret af frivillige bidrag eller reklamefinansieret har følgende reducerede pris: 10 % af bruttoindtægter med en minimumsbetaling på 250 kr. pr. koncert. Hvis du vil oprette en musikaftale om livestreaming af koncerter, skal du send en mail til medie@koda.dk.

  • Skal jeg have en musikaftale hvis jeg vil livestreame babysalmesang, kirkekoncerter, musikgudstjenester og fællessangsarrangementer?

    Livestreaming og streaming on demand af koncerter, musikgudstjenester, fællessang og lignende, som er gratis for forbrugerne, og som samtidig er uden reklamer, uden sponsorater og uden nogen former for økonomisk brugerbidrag, er frem til den 1. august 2020 gratis. Dog kræver det en såkaldt vederlagsfri tilladelse, og den får man ved at skrive til kunde@koda.dk.

    Prisen for livestreaming og streaming on demand af koncerter mv. uanset platform, hvor brugeren betaler for at streame, eller som er sponsorfinansieret, finansieret af frivillige bidrag eller reklamefinansieret har følgende reducerede priser: 10 % af bruttoindtægter med en minimumsbetaling på 250 kr. pr. koncert. Kontakt Koda på mail medie@koda.dk for en musikaftale.


     

  • Hvad er forskellen på en live-transmission og en video, der ligger fast eller i en afgrænset periode på hjemmeside eller Facebook?

    Livestreaming kan finde sted uden synkroniseringslicens med Nordisk Copyright Bureau (NCB).

    Hvis optagelsen bliver liggende på ens hjemmeside eller andre platforme, skal man som udgangspunkt have en aftale om eksemplarfremstilling, herunder synkronisering, med NCB. Denne aftale kan laves med NCB, så længe der kun benyttes sange fra det pågældende trossamfunds salmebog. Benyttes der andre sange, kræver det en aftale direkte med de enkelte rettighedshavere, fordi brug i religiøs sammenhæng kan være i strid med reglerne om droit moral i ophavsretslovens § 3.

    Du kan kontakte NCB på mail av.dk@ncb.dk eller tlf. 33 30 64 12. Læs mere om NCB på www.ncb.dk.

  • Træning og fitness online - skal jeg have en musikaftale, hvis jeg sender træning, fitness eller dansetimer online?

    Udbyder du streaming af fitness- og dansetimer med musik, som er gratis for brugere og hvor der ikke er andre indtægter forbundet med streaming, skal der ikke betales til Koda. Dog skal du have en tilladelse, som du kan få ved at skrive til kunde@koda.dk.

    Udbyder du streaming af fitness- og dansetimer med musik, hvor der er brugerbetaling, reklamer, sponsorater eller lignende er prisen reduceret til følgende frem til den 1. august 2020: 5 % af indtægterne forbundet med streamingen og en minimumsbetaling på 250 kr. om måneden. Er din omsætning lavere end 5.000 kr. skal du kontakte kunde@koda.dk. Er din omsætning 5.000 kr. eller derover skal du kontakte medie@koda.dk for at starte din musikaftale for streaming til fitness og dansetimer.

 

Se flere spørgsmål og svar

Klik her for at se flere spørgsmål og svar om Koda og brug af musik. 

Livestreaming i krisetider

Frem til 31. maj 2020 er prisen for livestreaming af koncerter reduceret. Klik her og læs mere. 

Livestreaming og digitale gudstjenester

Find svar på spørgsmål om livestreaming og digtiale gudstjenester.

Kontakt kundeservice

Vi er klar til at hjælpe dig i Kodas kundeservice mandag til torsdag kl. 9.00 - 16.00 og fredag kl. 9.00 - kl. 15.00.

Tlf.: 33 30 63 80

Email: kunde@koda.dk