Foto af Thomas Ryming

Mød sangskriveren bag TopGun og Barbara Moleko

Pilfinger er medskaber af hits som TopGunn’s ”Kongens Have”, Pharphars ”Lad mig Rulle dig”, Babara Molekos ”Dum for Dig”. Samtidig er han hovedperson i Djämes Brown med landeplager som ”Fugle” og ”Inficeret”. Her fortæller han, hvad det vil sige at være professionel producer og hvad det betyder, at musikken er beskyttet.

Betalingen for musikken har stor betydning

Når du bruger musik i din forretning og betaler til Koda, går pengene videre til dem, der har skabt musikken. For Pilfinger har denne betaling været vigtigt, for at han kan arbejde med at skabe musik.

"Jeg ville have haft svært ved, i mange perioder, at kunne holde mig oven vande, hvis det ikke havde været for Koda. Fordi jeg har ikke altid været artist. Det er nemmere for en artist at være ude og tjene penge på at spille shows. Men det er så vigtigt, at også sangskriverne og producerne bliver betalt når folk hører musikken derude i butikker, restauranter, spillesteder og rundt omkring. Musik bliver jo brugt mere end nogensinde før – det viser alle undersøgelser – derfor er det rart, at vi, der laver den, også mærker det. Koda er sådan en vigtig indtægt i den forstand, at hvis der i nogle perioder ikke havde været det, så var jeg nok blevet nødt til at dreje nøglen om."

For Pilfinger drejer det sig ikke bare om pengene – men om at værkerne ikke forsvinder ud i den blå luft. ”Det er alfa omega for mig, at det vi laver bliver beskyttet. For vi har ikke andre til at beskytte os – ligesom tandlægerne har en eller anden fagforening. Vi har kun Koda, som sidder med databaserne og holder øje med, hvor og hvor meget vores musik bliver spillet. Der er en tryghed i, at når man laver noget, forsvinder det ikke bare ud i den blå luft – det er en organisation som varetager din interesse”.

Samtidig fortæller Pilfinger, hvordan betalingen fra Koda oprindeligt var med til at få ham i gang.

”Jeg fik min første Koda-check dengang jeg var 18 år. Jeg havde en rap-gruppe og var på turne med Humleridderne. Koda-checken efter den turne gjorde, at jeg kunne købe udstyr og opgradere. Det havde jeg ellers ikke mulighed for som 18 årig gymnasieelev. Pludselig fik jeg 12.000 fra Koda, som betød at jeg kunne købe en sampler og så blev kvaliteten af musikken bare meget bedre ”.

”Så rent symbolsk har det været med til at sætte mig i gang og give mig en forhåbning om, at det kunne lade sig gøre. Det er ikke kun en økonomisk gevinst, det er også et skulderklap, som gør, at man arbejder hårdere ”.

 

Hvad laver en producer?

Pilfinger er medskaber af hits som TopGunn’s ”Kongens Have”, Pharphars ”Lad mig Rulle dig”, Babara Molekos ”Dum for Dig”. Samtidig er han hovedperson i Djämes Brown med landeplager som ”Fugle” og ”Inficeret” - Pilfinger har stor erfaring med at skrive og producere hits.

Musikproduceren har i dag en vigtig rolle, når der bliver lavet nye numre. Produceren arbejder tæt sammen med sangskriveren og artisten med alt fra at skrive sange, vælge instrumenter, indspille og mixe musikken. Pilfinger fortæller om det kreative arbejde i studiet, når han skriver hits:

”Tit tager jeg i studiet alene, tænder mit gear og sidder og spiller guitar eller klaver en halv time. Andre gange programmerer jeg nogle trommer på computeren, og så begynder jeg lige pludselig at have et track – som er det man skriver en sang på. Når jeg har en artist i studiet, spiller jeg mine tracks for dem, og hvis de kan lide det, begynder vi at skrive over det. ” Andre gange går Pilfinger i studiet sammen med artist og sangskriver og starter med at bygge sangene fra bunden af: ”Nogle gange sidder vi og snakker et par timer, andre gange er der en, der har en konkret ide til en tekst eller et emne, eller en siger ’prøv at høre det her mega fede nummer, jeg hørte på vej over i bilen’ og så bliver vi inspireret til at lave et eller andet. ”

 

Prøver at udfordre artisterne

Noget af det, som Pilfinger mener har været med til at skabe succes omkring de sange, han har produceret, er at han prøver at skubbe artisternes lyd nye steder hen. Det er med til at overraske lytteren.

”Jeg godt kan lide at tage en artist, som er kendt for en lyd, og så bøje den lyd. For eksempel da jeg lavede Kongens Have til Topgun, der havde jeg lige lavet et klubnummer med ham, som lagde sig mere op ad hans lyd, men så snakkede vi om, at måske skal vi prøve at lave noget helt andet. Jeg kan godt lide overraskelsesmomentet i, at når kommer der en ny single og folk forventer, at ’nu er det Topgun, så kommer der nok en røvsang’, og så kommer der i stedet en kærlighedssang, der hedder Kongens Have, som er håndspillet. På samme måde med det sidste track, jeg lavede sammen med Skinz, som hedder Malibu – han havde været meget ”urban” i sin lyd, men så prøvede vi bevist at lave en anden vibe, og så lavede vi et funk-agtigt nummer.” Fortæller Pilfinger om samarbejdet med artisterne. 

 

Få mere ud af musikken

Læs flere artikler om hvordan andre forretninger bruger musik og få inspiration til hvordan du får mere ud af musikken.