Billede: Lasse Bech Martinussen

Mød kunstnerne: Phlake

Den danske R&B duo Phlake, har de sidste år taget Danmark med storm. Hits som Pregnant, Angel Zoo og Chunks har banet vejen for en imponerende karriere, hvor blandt andet åbningen af Orange scene på Roskilde Festival 2017 står som et af højdepunkterne. I år er Phlake for første gang på plakaten til Grøn koncert - som nu hedder Grøn. Vi har derfor taget en snak med de to medlemmer Mads Bo Iversen og Jonathan Elkær om Grøn, om at skrive musik og om at være medlem af Koda.

Skal vænne sig til succes

Selvom Phlake efterhånden er blevet et anerkendt navn på den danske musikscene, er succesen stadig ny for dem: ”Nu har jeg vænnet mig til, at vi er godt etableret, men det er jo ikke mere end tre år siden, at jeg overhovedet ikke havde spillet på en festival” fortæller Mads. Derfor er det også forbundet med en vis stolthed, at de spiller til Grøn i år.

Phlake fortæller, at showet på Grøn bliver mere kompakt og intenst end en normal Phlake-koncert: ”På Grøn handler det om at lave en lang strøm af hits, som folk kender. Det synes vi er fedt – man må godt bare komprimere det og gøre det helt potent - det bliver en kraftudladning, som vi ikke selv er så vandt til”. Publikum på Grøn kan derfor se frem til et energisk Phlake-show pakket med alle de sange, man kan synge med på.

Skriver musik sammen med andre kunstnere

Når Phlake skriver ny musik, arbejder de ofte sammen med andre sangskrivere og producere. Jonathan forklarer, at de på første plade Slush Hours selv stod for musikken, men skrev teksterne sammen med en sangskriver. På anden plade bredte de sangskrivningen endnu mere ud: ”Vi har skrevet med flere forskellige song-writers og inkorporeret nogle forskellige producere. Og så har flere af musikerne fra vores band også været med i den musikalske proces”.

I det hele taget forsøger Phlake hele tiden at skifte tilgange til at skrive, og de arbejder sammen med mange andre kunstnere. ”Vi er nået til et sted, hvor vi prøver at lade ego fylde så lidt som muligt og bare fokusere på, hvad der er fedt. Det er lige meget, hvem der har skrevet det, så længe at det er inspirerende og appellerende, og vi kan føle det”.

Det betyder noget, at nogen betaler for musikken

Mads Bo fortæller, hvad Koda har betydet for hans liv som kunstner og vigtigheden af, at nogen betaler. ”I min historie har der ligget en kæmpe tvivl, om det var noget, jeg kunne leve af. Det har været en kæmpe bekymring”. Hans første udbetaling fra Koda var dog med til at give ham troen på, at det kunne lade sig gøre. ”Jeg kan tydeligt huske min første udbetaling, der var på 972kr. Jeg gik på Vesterbrogade og havde det helt sindssygt. Jeg havde ingen penge og så pludselig havde jeg 1000kr – og jeg havde tjent dem på at lave musik. Det var en sindssyg følelse, at det faktisk kom til at ske. Det var en fantastisk frihedsfølelse – og det er det stadigvæk. Det er en kilde til færre bekymringer, hvilket er fedt, når man laver musik. ”

For Jonathan er Koda en vigtig medspiller hans karriere som producer: ”Der er jo en tryghed i, at man har nogen i ryggen, der sørger for, at man som kunstner er repræsenteret, når man har udgivelser ude i verden – at der er nogen, der lægger et stykke arbejde i at sørge for, at man får sine penge”.

Mads Bo uddyber, hvordan det for ham giver mening, at de der bruger musikken også er med til at betale for den. ”I kraft af, at jeg er begyndt at udgive musik, har jeg fået et kendskab til, hvor pengene kommer fra – fra radioer, restauranter, caféer, klubber og TV og alle dem, der bruger ens musik. Det giver jo super god mening, og jeg tror helt klart, at de kan være enige, når de får det forklaret”.

Få mere ud af musikken

Læs flere artikler om hvordan andre forretninger bruger musik og få inspiration til hvordan du får mere ud af musikken. 

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.