McDonalds giver gode råd til musik i restauranten

Musikken er lige så vigtig som interiør, borde og stole i Claus Strands’ syv McDonalds restauranter. Her får du hans råd til, hvordan man kan bruge musik til at give gæsterne den bedste restaurantoplevelse.

Ingen hård rock til børnefamilierne

”Musiksmag er individuelt – præcis ligesom smagen af vores mad. Nogen er mere til en cheeseburger end hotwings, andre vil hellere have nuggets end en Big Mac. Det samme med musikken. Vores musik skal afspejle de gæster, som kommer i vores forretning ”. Derfor skifter Claus Strand musikken løbende i løbet af dagen. ”Det går ikke, hvis vi fredag aften lige inden Disney Sjov, spiller hård rock. Der kommer nemlig mange børnefamilier på det tidspunkt, så skal vi vælge musik, som passer til dem ”. På samme måde kan der være mere rolig musik om morgenen, og mere moderne musik om eftermiddagen, hvor der kommer mange teenagere og skoleelever.

 

Hold musikkontrollen med et lukket musiksystem

For Claus Strand er det vigtigt at have fuld kontrol over musikken i restauranterne. Derfor har han et lukket musiksystem fra musikleverandøren My Instore Radio, så han kan styre musikken i restauranterne fra sin computer. ”Tidligere havde personalet mulighed for at spille radio og deres egne CD’er, men jeg oplevede at komme ned i restauranten, hvor der kørte en playliste eller en radiokanal, som slet ikke passede til stemningen. For eksempel spillede en restaurant julemusik langt ind i januar, fordi der tilfældigvis sad en jule-CD i afspilleren” Forklarer Claus Strand.

Den forkerte musik kan skræmme gæsterne væk, og derfor er det vigtigt at have kontrol over musikken. ”Med det lukkede system har vi hånd i hanke med, hvad der bliver spillet for vores gæster. Det giver mig en tryghed omkring musikken og atmosfæren i restauranten. Jeg skal ikke ligge og spekulere hver aften på, hvad vi skal spille i morgen – det er der styr på ”.

 

Julen er musikkens højtid

I juletiden går Claus Strand mere i dybden med musikken. "Vi bruger julemusik meget aktivt i vores restauranter. Julemusikken skaber en stemning som er helt speciel for både gæster og medarbejdere. ” Han arbejder derfor tæt sammen med deres musikleverandør om at sammensætte et skræddersyet mix. ”I november introducerer vi 10-15% julesange i playlisterne. Når vi går ind i december skruer vi langsomt op til 40-50%, og de sidste 4 dage inden jul, er vi så helt oppe på 60-70% julesange”. På den måde intensiveres julestemningen i restauranterne frem mod jul, uden at gæsterne druknes i kun at høre julesange.

 

Claus Strands’ råd til musik i restauranten

  1. Tag musikken seriøst – den er lige så vigtig for stemningen som interiør og indretning.
  2. Vælg musik, som passer til dine gæster og skift playlisterne løbende, hvis du har forskellige kundesegmenter på forskellige tidspunkter.
  3. Vælg et lukket musiksystem, hvis du vil bevare kontrollen over atmosfæren og gæsternes oplevelse.
  4. Gå særligt i dybden med musikken i juletiden.

Få adgang til 38 millioner musiknumre

Med en musiklicens får I adgang til over 38 millioner musiknumre fra hele verden - så kan I spille præcis den musik, jeres gæster og medarbejdere kan lide. 

Musikstrategi

Få vores musikstrategi tilsendt direkte til din mail. Læs mere og tilmeld dig her.

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.