Lyden af den gode restaurantoplevelse

Vi har besøgt Restaurant Gorilla i hjertet af Kødbyen i København for at høre, hvordan de bruger musik til at understøtte den gode restaurantoplevelse. Driftschef Robin Leonard fortæller om sine erfaringer og giver gode råd til brug af musik.

Da Robin Leonard Jensen blev ansat til at starte restaurant Gorilla op, handlede det ikke kun at ansætte det bedste personale og finde det rigtige interiør - musikken var også en opgave med høj prioritet. ”Gorilla er meget stemningsbaseret - både på indretning og især, hvad der kommer ud af højttalerne. Musikken er et oplagt element, når man skal skabe en stemning. Det er super vigtigt at huske musikken. Her er musikken med til at skabe en afslappet atmosfære. Gæsterne slapper af, reflekterer og føler sig hjemme”, fortæller Robin.

Musikken fortæller hvem vi er
Det er ikke tilfældigt hvilke sange, der bliver spillet. Musikken er nemlig med til at fortælle hvem Gorilla er. ”Musikken i Gorilla bliver brugt på mange forskellige måder. For det første bliver den brugt som identitet. Den er med til at fortælle, hvem vi er. Den musik jeg udvælger, skal helst være noget, som folk ikke kender i forvejen. Jeg vil gerne give gæsterne noget andet og noget nyt, som de ikke selv havde fundet. De skal høre musikken fra os og så tage den med videre.”

”Vi bruger også musikken til at skabe forskel på weekender og hverdage. Der er forskel på, hvad vi spiller alt efter, om der skal være fest, eller om det skal være en mere afslappet stemning til hverdag. Vi har mange stamgæster, og det er vigtigt, at de synes det er fedt. Gorilla skal gerne være et sted, hvor gæsterne både kan sidde og arbejde eller komme med deres kæreste og venner. Musikken skal passe til den stemning.”

Musikken får gæsterne til at blive længere
Hos Gorilla oplever de også, at musikken får gæsterne til at blive længere. Når de tomme tallerkener er båret ud, og cocktailkortet kommer på bordet, bliver der skruet lidt op for musikkens volumen og tempo – og det kan mærkes: ”Så snart man spiller det rigtige musik, så kan man få folk til at blive længere. Når gæsterne går fra middagen til cocktails, og der bliver skruet lidt op for musikken, kan vi mærke effekten af det.”

Det kræver tid og mange forsøg at lave en god playliste: ”Jeg har også lavet fejl undervejs, men hvis jeg kan se, at en sang ikke dur, så skriver jeg ned, hvilket nummer det var, og hvornår det gik galt. Så man skal holde øje med gæsternes reaktion, hvis man vil skabe den perfekte playliste. Det kan helt sikkert godt betale sig at give sig tid til at lave en god playliste”, fortæller Robin.

 

Tre gode råd til musik i restauranten

  1. Musikken skal udvælges personligt - det skal ikke være tilfældige sange fra radioen. Det er også vigtigt at huske på, at jo mere mærkelig musik der spilles, jo mere snævert bliver publikummet. Det kan være en fordel, men også noget man skal passe på.
  2. Nyd musikken og syng med. Det er fedt når både tjenere, kokke og gæster får lyst til at synge med. Musik skaber glæde og det gode humør smitter af på gæsterne.
  3. Husk at skabe diversitet i playlisten og sæt forskellige sange på. At høre det samme nummer flere gange, kan godt blive for meget. Det er fedt, hvis det er et godt nummer men husk at blande det godt op. Brug også musikken til at understrege forskellen på stemningen i weekenden og til hverdag.

 

Få adgang til 38 millioner musiknumre

Med en musiklicens får I adgang til over 38 millioner musiknumre fra hele verden - så kan I spille præcis den musik, jeres gæster og medarbejdere kan lide. 

Musikstrategi

Få vores musikstrategi tilsendt direkte til din mail. Læs mere og tilmeld dig her.

Få 6 gode råd til musik i forretningen

Musik har stor betydning for kundens oplevelse. Vi har samlet 6 gode råd, som kan hjælpe dig til at tage stilling til musikken i din forretning. Få de gode råd her

Musik kan øge salget med 9,1%

Restauranter hvor baggrundsmusikken passer til brandet, tjener i gennemsnit 9,1% mere end restauranter, der spiller tilfældig musik. Læs mere om, hvordan musik kan øge din omsætning.